ochtendstond heeft goud in de mond - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Theo & Chris Aarsen - WaarBenJij.nu ochtendstond heeft goud in de mond - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Theo & Chris Aarsen - WaarBenJij.nu

ochtendstond heeft goud in de mond

Blijf op de hoogte en volg Theo & Chris

11 December 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

06.30 hr: stralende ochtend! Dus Go, Go, Go!! Om 06.45 hr krijgen we de definitieve bevestiging en om 07.15 hr zijn we op weg naar de heliport. Claudine gaat ook met ons mee. Het is leuk meevliegen in een helikopter. Geen taxiën op een runway, geen snelheid maken om op te stijgen,… Gewoon instappen, deur dicht en weg wezen. We hebben een kleine heli voor ons 3 en de piloot, lekker knus dus. Die dingen zijn echt snel en wendbaar. Voor je goed en wel door hebt dat je vertrokken bent zit je al halverwege de berg. Bangelijk. Het is heldere lucht dus we kunnen Km’ters ver zien. Gaaf hoor. We hebben de full option geboekt. Dat wil zeggen dat we ook gaan landen bovenop de Fox Glacier en daar effe kunnen rondlopen. Laat de rest maar naar de gletsjer lopen. Wij vliegen over de Fox Glacier naar Mt Cook, dan via Mt Tasman naar de Frans Jozef Glacier en terug naar de Fox om te landen. Daar zijn we niet alleen. Der staan al 3 grotere heli’s ( elk heeft een 8 tot 10 Aziaten mee) netjes op een rij. Wij landen wat verder weg maar blijkbaar vinden die Aziaten onze heli veel cooler want een aantal wil absoluut met onze heli op de foto. Ik had er geld voor moeten vragen. Dan was mijn vlucht waarschijnlijk terug betaald. Toch ongelooflijk. Sta je op bijna 3000m hoog in een puur en ongerepte omgeving en word je belaagd door een zootje ongeregeld dat met je heli op de foto wil en zonder dat jij er bij opstaat. Best grappig allemaal.

Gaan wij gewoon wat verder, waar er geen voetsporen in de sneeuw staan. “To boldly go where no man has gone before”. Ja, ja,… ik weet het, plagiaat. Gepikt van Star trek. Het moet niet allemaal uit “The Hobbit” komen hé. Maar de quote geeft aan hoe we ons voelen. Naar hier wandelen doe je niet. Je bent hier op een plaats als eerste Vlaming, een plaats waar nog niemand stond en dat voor een paar duizend Chinezen die hier ook elk jaar gedropt worden. Het doet je wel wat hoor :-)

Nee, effekes serieus. Het is hier knap om te zijn. Het is een schitterende excursie. Zeker met het stralende weer. Vanmiddag zou het bewolkt worden en regenen volgens het weerbericht. Daar merken we nu echter niets van. Der is iets van aan dat de ochtendstond goud in de mond heeft. Ook de terugvlucht is gaaf. Op een moment blijven we gewoon stilhangen en draait de heli 360° rond z’n as. Mooi allemaal en snel voorbij. Na een uurtje staan we terug op de heliport maar hebben we er weer eentje om af te strepen beet. Vliegen met een helikopter? Been there, seen that, done it. Als we in de toekomst echter nog een keertje de kans krijgen om met een helikopter mee te vliegen gaan we dat zeker doen.

Om 09.00 hr zitten we al rustig koffie te drinken en zien we alle de anderen langs komen om een 8 of 4 uur durende hike met gids te maken of om op de Gletsjer te gaan wandelen. Wij wandelen naar Lake Matheson dat een 6 km verderop ligt. Het meer wordt ook mirror lake genoemt om dat je er bij goed weer de weerspiegeling in ziet van Mt Cook en Mt Tasman. Zoveel geluk hebben we niet meer. Tegen wanneer we daar zijn is het weer omgeslagen en zitten de bergen in de wolken en is er wind opgekomen. Rond 11.00 hr staakt men ook alle heli vluchten. Men gaat enkel nog de groepen ophalen die de Gletsjer wandeling doen. In de namiddag begint het ook te regenen. Hebben we weer geluk gehad.

Deze avond hebben we in het donker een stukje door het bos gelopen. Dat was wel knap. Het is net of men heel het bos heeft volgehangen met kleine Led-kerstlampjes. Er zitten overal kleine gloeiwormen. Je ziet bijna niets buiten de duizenden klein wormpjes. Heel knap.

Internet problemen. Ik vermoed dat de laptop gehackt is. Zodra ik met m’n pre-paid data card of het data tegoed dat ik in het hotel koop op het internet aanlog, heb ik dat zo opgebruikt. Of het nu 20, 100 of 300 MB is, ik kan nog niet eens al mijn mails downloaden. Christel vertelde vanavond dat ze ook dit probleem had. Ik heb m’n virusscan laten lopen maar die vindt niets. Ik moet nu wachten tot we ergens gaan eten waar men gratis WiFi aanbied of tot we op een plaats komen waar het internet gebruik ongelimiteerd is gedurende een bepaalde tijd. Wreed ambetant dit. Wifi is hier zo al duur maar nu werd het onbetaalbaar.

• 11 December 2012 - 08:03

Els:

Die helikopter klinkt zo coooooool!!!

• 11 December 2012 - 08:04

• 11 December 2012 - 16:13

Danielle:

hallokes,
    Als jullie niets meer kunnen posten, dan maar berichtjes van de andere kant van de wereld ! Hier is het nog betaaldbaar ....
    Alvast bedankt voor jullie kaartje uit Lapland met winterse kerstgroeten, terwijl jullie aan de andere kant van de wereld zitten !
    Ben niet zo een held in de lucht, maar helikopter vlucht lijkt me in ieder geval leuk geweest te zijn, denk dat mijn maag dat niet overleefd had, dus ik geniet mee vanaf de grond !
    Groetjes, en tot eind december,
    Danielle

• 11 December 2012 - 20:40

Ellen:

Dat lijkt met echt heel gaaf en mooi!
    Jullie maken behoorlijk wat mee deze reis.